Cont personal

Cum identificam ce tip de inteligenta are copilul nostru?

autor: Psih. Sofia Manuela Nicolae

 
Similare
Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un...
 
Bulimia nervoasa este o afectiune psihiatrica caracterizata de episoade recurente de ingestie...
 
Poate ca acum 20 ani era mult mai greu sa gasim o jucarie care sa stimuleze creativitatea...
 
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Găndirea abstractă caracterizată după Jean Piaget (un renumit psiholog elveţian) prin...
 
Taguri: inteligenta  capacitatea  copil  dezvoltare 
În anul 1983, psihologul Howard Gardner publica teoria inteligenţelor multiple. În viziunea acestuia, tradiţionalul coeficient de inteligenţă (sau Q.I.) nu reprezintă decât un aspect particular al inteligenţei umane.

Oamenii sunt dotaţi cu 8 tipuri de inteligenţă:
  • logico-matematică;
  • lingvistică;
  • muzicală;
  • kinestezică;
  • spaţială;
  • naturalistă;
  • intra personală;
  • interpersonală (socială).
Ultimile două tipuri compun inteligenţa personală şi echivalează, în linii mari, cu inteligenţa emoţională descoperită de Daniel Goleman.
În anul 1999, Gardner a propus introducerea unui al nouălea tip de inteligenţă, inteligenţa existenţială, caracterizată de capacitatea de a-şi pune întrebări fundamentale despre existenţă, viaţă, moarte, limite.
   
Aceste opt sau nouă tipuri de inteligenţă sunt deţinute de fiecare om în parte, într-o mai mare sau mai mică măsură. Ele sunt considerate a fi o caracteristică a fiinţei umane. Iar cum fiecare persoană este unică din punct de vedere fizic, fiecare are temperamentul său, trăsăturile sale de personalitate, aceeaşi unicitate se manifestă şi în planul inteligenţei. Inteligenţa umană, departe de a mai fi considerată un coeficient, poate fi privită ca o hartă complexă, în care unele arii sunt mai bine dezvoltate, mai "colorate", iar altele mai palide sau mai slab reprezentate.
   
Pentru fiecare om există un tip de inteligenţă dominant, un mijloc prin care persoana percepe lumea din jurul său şi prin intemediul căruia se raportează cel mai facil la această lume. Însă toate tipurile de inteligenţă sunt utilizate simultan şi tind să se completeze unul pe celălalt pe parcursul deprinderii abilităţilor sau rezolvării de probleme.

Tipuri de inteligenta

Primite cu un entuziasm mai redus de către psihologi, tipurile de inteligenţă şi-au găsit aplicabilitatea în educaţie. Observând ce tip de inteligenţă caracterizează un copil, îl putem ghida spre activitatea sau activităţile în care să-şi poată manifesta, dezvolta şi utiliza cât mai eficient propriul talent.
   
Astfel, un copil dotat cu inteligenţă logico-matematică va rezolva problemele în mod logic, va învăţa cu uşurinţă matematica şi îşi va pune probleme în mod ştiinţific. Folosind cuvintele lui Howard Gardner, el va deţine capacitatea de a detecta modele, de a raţiona deductiv şi de a gândi logic. Acest tip de inteligenţă este adesea asociat cu gândirea ştiinţifică şi matematică.
   
Inteligenţa lingvistică implică uşurinţa în folosirea limbajului vorbit şi scris, capacitatea de a învăţa limbi străine şi de a mijloci atingerea scopurilor prin intermediul limbajului. De asemenea, include abilitatea de a utiliza eficient limbajul pentru a se exprima, precum şi servirea de limbaj ca tehnică de memorare şi amintire a informaţiilor. Inteligenţa lingvistică este caracteristică scriitorilor, poeţilor, avocaţilor.
   
Inteligenţa muzicală presupune abilitatea de a interpreta, a compune şi a aprecia pasajele muzicale. De asemenea, cuprinde capacitatea de a recunoaşte şi compune chei muzicale, tonuri şi ritmuri.
   
Inteligenţa corporală (kinestezică) oferă capacitatea de a folosi părţi ale corpului sau întregul corp pentru rezolvarea de probleme. De asemenea, reprezintă capacitatea de a folosi abilităţile mentale pentru a coordona mişcările corporale. Persoanele cu inteligenţa corporală dezvoltată devin dansatori, sportivi, actori (când şi inteligenţa lingvistică are o pondere ridicată), medici chirurgi.
   
Inteligenţa spaţială conferă capacitatea de a recunoaşte şi a utiliza modele ale spaţiilor deschise sau închise. Copilul cu o inteligenţă spaţială dezvoltată va construi cu uşurinţă din cuburi sau nisip, va fi pasionat de desenul tehnic, va crea tipare, machete sau se va orienta foarte bine în spaţiu şi pe hartă. Inteligenţa spaţială trimite spre profesii ca arhitect, constructor, proiectant, ghid turistic.
   
Inteligenţa naturalistă se referă la uşurinţa în a observa tipare şi a face legături între elementele naturii. Copiii cu o astfel de inteligenţă pot avea o afinitate puternică faţă de lumea înconjurătare şi faţă de animale, iar acest interes debutează, de regulă, la o vârstă precoce. De asemenea, ei pot fi pasionaţi de materii ca biologia, zoologia, botanica, geologia, meteorologia, astronomia. De asemenea, ei pot categoriza, cataloga lucruri cu uşurinţă sau colecţionează diverse obiecte din natură: pietre, insecte, frunze. Le place să facă excursii în natură sau ascensiuni montane.
   
Inteligenţa interpersonală mijloceşte înţelegerea intenţiilor, motivaţiilor şi dorinţelor umane. Oferă o bună capacitate de a lucra eficient împreună cu ceilalţi. Profesorii, consilierii, agenţii de vânzări, liderii politici şi religioşi au nevoie de o inteligenţă interpersonală bine dezvoltată.
Inteligenţa intrapersonală conferă capacitate de introspecţie, de cunoaştere şi înţelegere a propriilor sentimente, temeri, motivaţii.
Marea provocare pentru fiecare dintre noi  - scrie Howard Gardner în "Frames of Mind" – "este aceea de a profita la maximum de unicitatea conferită nouă, ca specie cu multiple tipuri de inteligenţă."
Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro