Cont personal

Ce sunt tulburarile de limbaj?

autor: Echipa GP

 
Similare
Bulimia nervoasa este o afectiune psihiatrica caracterizata de episoade recurente de ingestie...
 
Poate ca acum 20 ani era mult mai greu sa gasim o jucarie care sa stimuleze creativitatea...
 
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Soneria insista cu zbarnaitul strident. Tresar. Arunc privirea spre geam -  bezna....
 
Computerele, jocurile video si internetul sunt, fie ca vrem, fie ca nu vrem, parte din viata...
 
Taguri: limbaj  copil  balbait  citit  scris  auz 
Limbajul este unul dintre mijloacele cele mai specific umane, cel mai frecvent folosit in comunicarea interumana. De aceea, tulburarile de limbaj, incepand cu cele mai simple, determina dezorganizarea echilibrului personalitatii si dezordini comportamentale. Aceste efecte negative pornesc de la neparticiparea si neadaptarea la viata de colectiv, manifestarea unor  retineri in vorbire, inhibitie in desfasurarea activitatii, ajungand pana la dezorganizarea personalitatii.

Tulburarile de limbaj pot aparea pe fondul unui intelect normal si al unei bune sanatati neuro-fizice, cand sunt oarecum fiziologice, pot trece de la sine sau cu un mic ajutor de specialitate sau pot exista in tandem cu alte tulburari/handicapuri, dintre care cel mai important este cel intelectual.

Cum se clasifica

Specialistii au identificat mai multe tipuri de clasificari ale tulburarilor de limbaj, in functie de mai multe criterii: anatomo-fiziologic, lingvistic, etiologic, simptomatologic si psihologic. 
  • Tulburari de pronuntie (dislalia, rinolalia, disartria); 
  • Tulburari de ritm si fluenta a vorbirii (balbaiala, logonevroza, tahilalia, aftongia, tumultus sermonis)
  • Tulburari de voce (afonia, disfonia, fonostenia, mutatia patologica);
  • Tulburari ale limbajului citit-scris (dislexia, alexia si disgrafia, agrafia);
  • Tulburari de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen electiv, voluntar, retard sau intarziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfunctiile verbale din autismul infantil de tip Kanner, din sindroamele handicapului de intelect, etc.);
  • Tulburari ale limbajului bazat pe disfunctiile psihice (dislogia, ecolalia, jargonofazia, bradifazia).
  • Tulburari polimorfe (afazia, alalia).
Cum se manifesta

Semnele care ar putea exprima o tulburare de limbaj sunt: 
  • folosirea limitata a cuvintelor si gesturilor in comunicarea unei nevoi; 
  • omiterea unei parti din cuvinte sau din propozitii;
  • accentuarea gresita a unor anumite cuvinte din propozitie sau a unei parti dintr-un cuvant; 
  • rostirea si exprimarea greoaie a unui gand si repetarea primei silabe;
  • evitarea contactului ochilor, zambet redus, dezinteres fata de alte persoane;
  • adaugarea unor sunete suplimentare in momentul vorbirii; jocul fara scop, foarte des repetat;
  • placerea de a se juca singur si de a se concentra doar asupra unei parti a unui obiect;
  • intoarcerea obsesiva a paginilor unei carti fara a incerca sa priveasca si sa recunoasca continutul; dificultate in pronuntarea exacta a cuvintelor.
Cum se trateaza

Terapia tulburarilor de limbaj cuprinde activitati care impun dezvoltarea armonioasa a mai multor planuri:
1. Educarea auzului fonematic
2. Educarea respiratiei si a echilibrului inspir-expir
  • gimnastica generala, corporala
  • exercitii respiratorii simple (barbotarea apei dintr-un pahar cu ajutorul unui pai, umflarea balonului, aburirea unei oglinzi, respiratia in patru timpi);
3. Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii prin exercitii speciale pentru muschii:
  • obrajilor,
  • ai palatului moale, 
  • pentru muschii gatului, 
  • ai limbii, 
  • ai buzelor
4. Optimizarea orientarii spatio-temporale
  • jocuri de cuvinte care sa cuprinda astfel de notiuni
  • jocuri in aer liber care sa necesite aplicarea celor invatate
5. Realizarea unei orientari optime in schema corporala
6. Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
  • exercitii de gimnastica;
  • modelaj (lut sau plastilina);
  • pictura, desen;
7. Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii unui scris caligrafic
  • realizare de colaje;
  • decupari, lipiri pe un contur dat;
8. Urmarirea dezvoltarii planului cognitiv si a procesului imaginativ:
  • asimilare de notiuni de calcul matemetic;
  • asimilare de notiuni privind lumea inconjuratoare;
  • activitati de brainstorming;
9. Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
  • exercitii de transformare a cuvintelor prin inlocuire de sunete sau silabe;
  • formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent;
  • completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
  • gasire de rime;
  • povestiri pe diverse teme;
  • invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
10. Terapie specifica vizand corectarea discalculiei (dificultati in realizarea calculului matematic).
11. Realizarea de programe individualizate, in functie de specificul nevoilor fiecarui pacient.
12. Oferire de consiliere familiei pacientului, ajutand astfel la o mai buna intelegere a nevoilor bolnavului.

Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro