Cont personal

Ce tip de memorie are copilul tau?

autor: Echipa GP

 
Similare
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Computerele, jocurile video si internetul sunt, fie ca vrem, fie ca nu vrem, parte din viata...
 
Astazi, cand in toate casele exista un computer conectat la internet, accesul la materiale...
 
Alimentatia scolarului trebuie sa indeplineasca, in general, aceleasi reguli ca si la varsta...
 
Pentru a avea o dezvoltare sanatoasa copii au nevoie de o alimentatie corecta. In afara celor...
 
Taguri: memorie  exercitii  copilul  scolarul  individ 
Memoria reprezinta o componenta foarte importanta in procesul de invatare, alaturi de creativitate, logica si desigur, interes. Este usor de sesizat faptul ca, pe masura ce memoria noastra este mai puternic dezvoltata, asimilarea de informatii si stocarea lor se face mai usor intr-un timp mai scurt. Si implicit, in timpul anilor de studiu (7-18 ani) cand capacitatea noastra de invatare este mult mai mare decat in restul vietii aceasta devine o componenta foarte importanta.

Memorarea se produce in mod diferit de la individ la individ, prin urmare este imposibila crearea unei retete anume care sa stimuleze si sa mareasca performantele memorarii. In schimb, memoria este un concept care a putut fi generalizat de catre psihologi, iar mai apoi impartita in categorii dupa diverse criterii. Un criteriu important in procesul de invatare, pe baza caruia o sa si vedem cum am putea sa ne stimulam capacitatea de memorare, este dupa gradul de intelegere al informatilor, si anume avem "memoria mecanica" in care informatiile sunt pur si simplu stocate fara a fi intelese si "memoria logica" in care gradul de intelegere a celor memorate este mult mai mare.

Memoria logica si memoria mecanica
Diferentele dintre memoria logica si cea mecanica sunt destul de usor de observat. In primul rand, tot ceea ce memoram in mod mecanic se poate uita mult mai repede si mai usor decat informatile memorate logic. Dupa o perioada de aproximativ 3 luni nu putem sa ne amintim decat 20% din ceea ce am invatat mecanic sau 60% din ceea ce am invatat logic. De asemenea, de preferat este ca atunci cand invatam sa nu memoram o serie de informatii haotice carora nu le putem atribui nici o valoare logica. Chiar si timpul necesar memorarii logice poate fi mult mai scurt decat in cazul memorarii mecanice, depinzand de tipul informatiei. Iar prin memorare mecanica, respectiv invatare mecanica, anumite domenii devin inaccesibile, cum ar fi matematica, fizica, chimia si in mare stiintele exacte.

Modul de memorare al lucrurilor
Desigur, asta nu inseamna ca tot ceea ce invatam sau memoram este logic. De multe ori avem nevoie sa ne amintim informatii care nu au neaparat un sens logic, cum ar fi numere de telefon, numele altor persoane, adrese, culori, date etc. In schimb, in aceste cazuri putem folosi asa numitele "memory aid" sau in romana "ajutor de memorare". Dupa cum am specificat anterior modul in care ne asezam informatiile in memorie difera de la individ la individ, deci o metoda poate da rezultate mai bune in unele cazuri pe cand in altele poate sa nu aibe nici un efect. Este important sa indentificam modul in care memoram lucrurile.

Una din modalitatile de memorare usoara dar si de lunga durata reprezinta asocierea informatilor cu diverse concepte deja existente in memoria de lunga durata. Spre exemplu putem memora o serie de atribute folosind initialele acestora pentru a forma un cuvant comun, sau asocia rime unor formule matematice (rimele de regula sunt deja extrase si memorate din melodii cunoscute sau fredonari repetate). Astfel, informatiile asociate sunt direct pastrate in memoria de lunga durata si nu necesita repetarea lor constanta pentru a face tranzitia din memoria temporara.  Spre exemplu memorarea numarului de zile din fiecare luna se poate face cu ajutorul monturilor degetelor. Numarand lunile folosind monturile si spatile dintre ele, incepand de la aratatorul mainii stangi catre mana dreapta aflam ca pentru fiecare luna care "pica" pe mont avem 31 de zile iar cele care "pica" intre monturi avem 30 de zile, exceptie facand februarie - care are 27/28 de zile. In functie de gradul de dezvoltare al creativitatii fiecarui individ aceaste metode se pot dovedi foarte rapide si folositoare.

Folosind astfel de asocieri sau rime, sunt oameni care au reusit sa memoreze cantitati uimitoare de informatii. De la recitarea a mii de zecimale din componenta lui pi pana la memorarea in cateva secunde a unor cuvinte formate haotic si recitarea lor in sens invers. Si partea frumoasa este ca oricine poate ajunge la astfel de performante prin antrenament deoarece si memoria se comporta ca un muschi oarecare: prin antrenament constant se dezvolta nelimitat.

Exercitiu de memorie

Un exercitiu practic care poate ajuta la dezvoltarea memoriei si a creativitatii dar si obisnuirea cu astfel de tehnici de memorare este recitarea alfabetului in ordine inversa (de la Z la A). Incercati sa asociati fiecarei litere cate un atribut familiar. Rezultatele nu pot veni imediat, dar in timp veti observa ca aceasta asociere devine aproape naturala.
   
Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro