Cont personal

Cauzele esecului scolar

autor: Echipa GP

 
Similare
Identitatea reprezintă conştiinţa imaginii de sine a individului, aşa cum este percepută...
 
Iubirea este unul dintre cele mai personale sentimente ale omului, fiecare având propriul...
 
În secolul 21 adolescenţii se confruntă cu situaţii poate mai dificile decât în orice...
 
Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un...
 
O importantă transformare cognitivă a adolescenţei este deprinderea relaţiilor sociale....
 
Taguri: esec  scolar  scoala  elev  familie  parinti 
Esecul scolar este de cele mai multe ori stimulat de anumiti factori, interni sau externi care inainte de a se putea trece la tratarea propiu zisa a esecului trebuie inlaturati prin metode pedagogice. Esecul scolar este legat, direct sau indirect, de aproape orice caracteristica a copilului sau mediului din jurul sau, de aceea acesti factori pot fi extrem de multi si cat mai diversi. Cu toate acestea ei au fost grupati in trei clase, si anume factori individuali, factori ai mediului scolar si factori familiali.

1. Factorii individuali:  

Cei mai frecvent intalniti din aceasta clasa sunt factorii biologici si psihologici. Factorii psihologici non-intelectuali cei mai intalniti sunt:
  • imaturitate scolara
  • lipsa de pregatire pentru scoala
  • nefrecventarea gradinitei
  • atitudinea negativa fata de scoala
  • inadaptabilitatea scolara
  • orientarea extrinseca a motivatiei
Factorii intelectuali ai inscucesului scolar sunt:
  • nivel scazut al inteligentei sau deficiente senzoriale
  • gandire abstracta slab dezvoltata
  • goluri deosebit de mari in cunostintele anterioare
  • intarzieri in dezvoltarea structurilor cognitive
  • reprezentari neadecvate ale activitatilor scolare

Imaturitatea scolara poate fi o imaturitate armoica recuperabila in 1-2 ani, sau o maturitate disarmonica. Ca exemplu, unii elevi au un nivel intelectual ridicat, dar slaba toleranta la frustrare ori capacitatea redusa de comunicare cu perosane straine. Aceste caracteristici actioneaza defavorabil fata de factorii intelectuali conducand la esec. In general, se considera ca gradul de maturizare bio-psihica-sociala a copilului este un bun predictor al succesului scolar.

2. Factorii familiali: 
Acestia includ conflictele intrafamiliale, reactiile neadecvate ale parintilor la unele tulburari minore de comportament ale copilului, supraprotectia sau dimpotriva neingrijirea, nivelul scazut de instructie al familiei (in sens de educatie), mediul defavorizant, nivelul scazut la aspiratiilor scolare, valori si norme diferite de ale scolii.

3. Factorii scolari:  

Cei mai relevanti sunt:
  • relatii socio-afective profesor-elev deficitare, asteptari scazute ale profesorilor fata de elevi, subsolicitare ori suprasolicitare
  • volumul prea mare sau prea mic al claselor
  • ritmuri scolare accelerate
  • tulburari de relationare in grupul scolar; frustrari, complexe, climat nefavorabil sau relatii neadecvate cu profesorul, inclusiv procedee defectuoase din sistemul de apreciere a rezultatelor elevului manifestate si prin supraestimarea capacitatilor elevilor cu rezultate bune
  • sistemul de formare initiala si continua a cadrelor didactice; exista opinii conform carora esecul scolar se contruieste in scoala ca rezultat al interactiunii profesor-elevi.
Efectele esecului scolar asupra elevului vizeaza formarea unei imagini de sine cu grad scazut de pozitivitate, aparitia anxietatii sau a agresivitatii, a sentimentelor de culpabilitate, inferioritatea concomitente cu cautarea unor alte medii de afirmare. Esecul scolar poate fi premisa delicventei juvenile si a infractionalitatii.

Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro