Ghidul-Parintilor.ro
Grupe de varsta  > Sfaturi pentru parinti  > Nevoi nutritionale la copii!


Nevoi nutritionale la copii!

autor: Echipa GP

Atunci cand se vorbeste despre felul in care cresc copiii, specialistii spun ca primul an de viata reprezinta un salt intens ce se regaseste ulterior doar in timpul pubertatii. La aceasta varsta, atat fetele cat si baietii, au nevoie de calorii suplimentare care sa le asigure puseele de crestere si sa contribuie la o dezvoltare sanatoasa. Cuvintele cheie sunt vitaminele, mineralele dar si fierul, calciul sau proteinele. Si pentru ca toate sa functioneze normal este nevoie si de cantitati importante de apa.

Lupta pentru independenta care caracterizeaza comportamentul psiho-educational al adolescentilor duce adesea la dezvoltarea obiceiurilor proprii alimentare, chiar daca acestea nu sunt de fiecare data cele mai sanatoase. De multe ori apar excese in sensul cantitatii si calitatii alimentelor.

In cazul fetelor, compozitia chimica a intregului organism se schimba dramatic in timpul pubertatii. Masa corporala scade de la 80 la 71% din greutate in timp ce procentul de grasime creste de la 16 la 27% iar aceasta din urma, continua sa creasca acumuland 1,14 kg de grasime pe an. De altfel se impune un procent de grasime de 17% pentru a se instala menarha   si unul de 25% pentru a mentine menstruatii regulate. Procesul este unul in sens invers in cazul baietilor aflati la pubertate, astfel incat procentul de grasime al organismul scade catre 12%.

La tinerele fetite, instalarea menstruatiei depriveaza organismul pe perioade scurte si alimentatia poate fi suplinita cu fier si vitamine pentru a evita starile de oboseala. Pestele si cerealele integrale, produsele lactate degrestate sunt binevenite la orice gustare.
Baietii cresc in salturi importante ce se observa mai intens decat in cazul fetelor. Pentru a dezvolta o masa musculara sanatoasa, suplimentati cantitatea de proteine obtinuta din carne sau leguminoase.
Daca familia si obiceiurile alimentare impun diete restrictive de tipul celor vegetariene, alimentatia copiilor la pubertate necesita supervizarea unor specialisti. Anumite vitamine, precum vitamina B12, ar trebui suplimentate.

Cantitatea de energie necesara in adolescenta depinde de gradul de activitate, rata metabolismului bazal si necesarul crescut al organismului in aceasta perioada. Substratul proteic este unul foarte important pentru structura masei musculare, carbohidratii asigura sursa de energie iar grasimile de calitate buna (sarace in colesterol) intra in procesele de crestere si dezvoltare a substantei cerebrale.

Tinerilor le place libertatea de a alege; fie ca este vorba de prieteni, scoala, anturaj sau mancare. Prima greseala care incepe sa se strecoare odata cu anii pubertatii este eliminarea micului dejun. Acestia insa vor suferi de pe urma deprivarii de vitamina A, zinc, calciu.
In practica de zi cu zi se face exces de alimente nesanatoase precum grasimile si zaharurile. Iata insa varianta sanatoasa  care contribuie la o dezvoltare armonioasa a viitorului adult:
  • Un mic dejun bogat in carbohidrati din cereale, orez, paste, alaturi de lactate
  • 5 portii de fructe si legume proaspete pe zi
  • Proteine sanatoase din carne, peste, leguminoase
  • Excluderea dulciurilor rafinate, din comert
  • Evitarea fast-food-ului
  • Hidratarea adecvata cu cel putin 5 pahare de lichide pe zi
Din ce in ce mai mult devenim ceea ce mancam; si asta inca de foarte timpuriu. Copiii si adolescentii trebuie sa creada in beneficiile unei alimentatii sanatoase si bazele solide se pun tot in familie.






tipareste articolul sursa: http://www.ghidul-parintilor.ro/sfaturi-pentru-parinti/alimentatie/nevoi-nutritionale-la-copii.html
data: 24.08.2019