Cont personal

Dezvoltarea semantica la copilul prescolar

autor: Gabriela Dumitriu

 
Similare
Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un...
 
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Computerele, jocurile video si internetul sunt, fie ca vrem, fie ca nu vrem, parte din viata...
 
Din pacate, pe masura ce copiii descopera limbajul, descopera si partile lui rele, nu numai...
 
Astazi, cand in toate casele exista un computer conectat la internet, accesul la materiale...
 
Taguri: cuvinte  copilul  dezvoltarea  intelege 
Achizitia limbajului la copil este in stransa dependenta de interactiunea dintre predispozitiile interne si mediul in care acesta se dezvolta. Dezvoltarea semnatica presupunea realizarea, in plan cognitiv, a corespondentei intre un concept si eticheta verbala a acestuia. Cu alte cuvinte, atunci cand rostim un cuvant, copilul intelege si isi poate reprezenta ce anume desemneaza respectivul cuvant. 

Primele concepte etichetate verbal, datorita suportului vizual pe care il ofera, sunt obiectele si persoanele. Prin observare, copilul ataseaza obiectelor din mediul inconjurator (masa, scaun, jucarie) si persoanelor care fac parte din universul sau (mama, tata, bunica, sora), eticheta verbala corepunzatoare. Astfel, incetul cu incetul, el intelege din ce in ce mai mult din ceea ce i se comunica. La inceputul etapei prescolare, in jurul varstei de 3 ani, apare vorbirea complexa, la inceput in propozitii simple, care in timp capata din ce in ce mai mult complexitate, pe masura ce dezvoltarea la nivel semantic are loc. Tot in aceasta perioada, dezvoltarea limbajului este in plina expansiune, vocabularul creste exponential, se dezvolta sintaxa, iar calitatea este cu atat mai buna cu cat dezvoltarea fonologica este aproape incheiata.

De la 3 la 6 ani

Pe tot parcursul perioadei de la 3 la 6 ani, volumul vocabularului creste, de la aproximativ 300-400 de cuvinte la 3 ani, 1000 de cuvinte la 4 ani, pana la 2.500 la 6 ani, cea ce inseamna ca, din punct de vedere semnatic, copilul intelege din ce in ce mai multe cuvinte, capacitatea sa extinzandu-se considerabil si la actiuni, atribute ale persoanelor, fenomenelor. Astfel, el invata sa-si exprime dorintele, cunostintele, nevoile, apeland la un limbaj din ce in ce mai elaborat, poate sustine o conversatie, si, desi continutul informativ este sarac, el poate aborda o plaja numeroasa de teme, in mod eliptic.

Deasemenea, raportul dintre limbajul activ, numarul de cuvinte de care copilul se foloseste in vorbire, si limbajul pasiv, numarul de cuvinte pe care el le intelege, se modifica, limbajul pasiv apropiindu-se de primul ca valoare in campul comunicarii.
Deloc de neglijat este rolul familei in dezvoltarea limbajului copilului. In special in perioada 3-6 ani, cand copilul este extrem de receptiv, imitativ, axat pe a observa si manipula mediul extern, curios si interesat de a se amesteca in conversatiile adultilor, parintii trebuie sa acorde atentie dezvoltarii limbajului acestuia, explicandu-i semnificatia cuvintelor prin exemplificari, imagini, actiuni practice. Toate acestea il vor ajuta in dezvoltarea laturii semnatice, imbogatindu-i volumul vocabularului si capacitatea de a opera cu cuvintele. Se acorda atentie oricarei intrebuintari gresite a cuvintelor, urmandu-se corectarea prin intermediul intelegerii de catre copil a continutului comunicarii. Jocul este o ocazie excelenta in acest sens, prin rolul lui in stimularea conduitelor verbale.
Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro