Cont personal

Dezvoltarea independentei la copilul prescolar

autor: Gabriela Dumitriu

 
Similare
Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un...
 
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Computerele, jocurile video si internetul sunt, fie ca vrem, fie ca nu vrem, parte din viata...
 
Astazi, cand in toate casele exista un computer conectat la internet, accesul la materiale...
 
Alimentatia scolarului trebuie sa indeplineasca, in general, aceleasi reguli ca si la varsta...
 
Taguri: copilul    varsta  dezvoltare  autonomiei 
Procesul dezvoltarii autonomiei, in perioada copilariei mici, debuteaza odata cu achizitia mersului. Copilul incepe sa exploreze mediul din jurul sau fara ajutorul adultului si descopera ca poate interactiona cu obiectele din mediu, le poate manipula, se poate deplasa in directiile dorite, fapte care ii sporesc increderea in sine.

Control asupra componentelor alimentare

In perioada prescolara, de la 3 la 6 ani, capacitatea de independenta incepe sa acapareze din ce in ce mai multe domenii ale vietii copilului. In primul rand, el incepe sa capete control asupra comportamentelor alimentare, de imbracare si de igiena. In planul conduitei alimentare, se intensifica consolidarea deprinderilor legate de folosirea ustensilelor necesare hranirii - lingurita, furculita, cutitul- cu alte cuvinte, latura instrumentala a actului hranirii, care pana recent, era asigurata de familie. La varsta de 3 ani, copilul reuseste ca se serveasca de furculita pentru a manca bucati deja taiate, intre 4 si 6 ani invata sa manevreze singur in mod corect furculita, lingura, lingurita, poate bea apa din pahar fara ajutor si fara sa verse prea mult, foloseste servetelul, sarea, trecand la o alimentatie coplexa.
   
Pe de alta parte, copilul asimileaza si regulile de conduita privitoare la actul alimentar: orarul de masa, modul de a cere, de a multumi, modul de a sta la masa, de a se servi corect de instrumente.

Control pe planul conduitelor de autoingrijire

Progrese in dobandirea autonomiei putem constata si in planul conduitelor de autoingrijire. Deprinderile legate de imbracare evolueaza, atat in planul executarii corecte a gesturilor, cat si in afirmarea independentei in privinta alegerilor vestimentare, in functie de sezon, conditii atmosferice, gusturi personale. Incepe sa se manifeste simtul estetic in alegerile pe care le face, isi afirma personalitatea prin exprimarea preferintelor, a dorintelor, a punctelor de vedere diferite de ale parintilor sai.
   
La varsta de 3 ani copilul depinde inca de adult pentru a se imbraca corect, a-si pastra hainele in ordine, curate, adecvate. La varsta de 6 ani, el a achizitonat suficiente deprinderi pentru a avea singur grija de hainele sale. Atentie insa, evolutia autonomiei este posibila si in masura in care adultul ii permite acest lucru. Daca parintii prefera sa se ocupe ei de aceste aspecte, considerandu-l pe copil incapabil sa le efectueze corect, considerand orice greseala drept o dovada de incapacitate, ii vor refuza sansa de a-si dezvolta independenta si de a invata sa se descurce singur.

Astfel, putem intalni multe situatii in care copilul, la varsta de 5-6 ani, poate si mai tarziu, continua sa fie hranit de mama, imbracat, incaltat, situatie in care procesul de autonomizare este stagnat, carential, deoarece copilul nu este motivat, si nici nu ii este permis sa se dezvolte. Sub masca grijii fata de el, parintii ii favorizeaza prelungirea dependentei, care nu poate decat sa ii dauneze pe termen lung.
   
Un alt indicator al dobandirii independentei in perioada prescolara este constiinta igienei corporale. Spalarea mainilor inainte de masa, dupa frecventarea toaletei, toaleta de dimineata, verificarea hainelor pentru a se asigura ca sunt curate, igiena spatiului personal, toate aceste elemente  indica dezvoltarea deprinderilor de auto-ingrijire.

Prin urmare, capacitatea copilului de a se hrani singur in mod corect, de a se imbraca si de a-si asigura igiena personala, sunt bazele dobandirii autonomiei, care ii asigura satisfacerea trebuintelor fundamentale in mod independent. Odata cu intrarea, dupa varsta de 6 ani, in colectivul scolar, copilul va intampina noi provocari legate de mediul relational, social, formal si informal, cadru in care capacitatea sa de a fi autonom se va extinde si la alte tipuri de comportamente si interactiuni
Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro