Cont personal

Dezvoltarea gandirii copilului tau!

autor: Dr. Marian Ciobanu

 
Similare
Bulimia nervoasa este o afectiune psihiatrica caracterizata de episoade recurente de ingestie...
 
Sportul reprezintă una dintre cele mai bune şcoli ale vieţii în care învăţăm să ne...
 
Pe vremuri oamenii isi pierdeau dintii de tineri, dantura se ingalbenea si se inegrea si...
 
Soneria insista cu zbarnaitul strident. Tresar. Arunc privirea spre geam -  bezna....
 
"O sa-i ofer copilului meu tot ce n-am avut eu". Asta spun multi parinti, de fapt, toti...
 
Taguri: copilul  notiuni  inteleaga  invata  scoala 
La 3-4 ani, copii petrec mult timp intreband despre orice se intampla in jurul lor. Intrebarea specifica varstei este "de ce?". Aceasta inseamna ca cere sa-i explici mai mult despre acel fapt, desi se multumesc cu raspunsuri simple, de ex.: "E bun pentru tine". Intrebarile pot fi in numar de cateva sute pe zi, iar- la unele din ele – parintii nu stiu sa raspunda. In asemenea cazuri, ei pot spune ca nu stiu, sau pot cauta raspunsul intr-o carte, impreuna cu copilul. Priveste cu seriozitate aceste intrebari si raspunde-i, ajutandu-l sa-si dezvolte inteligenta, curiozitatea si gandirea clara. Ajuta copilul sa inteleaga faptele si legaturile din viata zilnica.

La 3 ani

Pe la 3 ani, copilul incepe sa inteleaga notiunea de "timp", unele evenimente, sarbatorile si ziua de nastere. Poate spune cati ani are, desi nu intelege pe ce durata se intinde un an. La 3 ani, aproape toti copiii stiu cateva culori, stiu sa numere si recunosc cateva cifre, inteleg problemele dintr-un singur punct de vedere, executa o comanda compusa din trei actiuni distincte, isi amintesc o parte dintr-o poveste, inteleg conceptele de acelasi fel si participa la jocuri de imaginatie. Pana la aproape 7 ani, gandirea lui este inca ingusta si nu poate intelege o problema din doua puncte de vedere.
Prins in realitatea prezenta, prescolarul intelege cu greu ce inseamna prezentul, trecutul si viitorul. Cu greu se poate concentra pe un singur lucru sau ideie. Atentia ii este usor atrasa spre lucruri noi. De aceea are nevoie sa invete din experiente si preocupari imediate.

La 4-5 ani

La 4-5 ani, copilul incepe sa inteleaga multe idei de baza, pe care le va invata mai amanuntit la scoala: ziua este impartita in dimineata, amiaza, dupa amiaza si noapte, anul are patru anotimpuri; la gradinita invata zilele saptamanii si cum se masoara ziua, in ore si minute; invata literele alfabetului, sa numere, ce inseamna mare si mic si cateva forme geometrice. Cartile ilustrate il ajuta sa inteleaga aceste concepte.
Stie care-i mana dreapta si cea stanga. Incepe sa folosesca cu preferinta, una din maini. Copiii stangaci nu trebuie fortati sa foloseasca mana dreapta. Stangacii nu sunt cu nimic inferiori dreptacilor. Unii dintre stangaci sunt ambidextri, putand folosi cu usurinta ambele maini.
Incearca sa-i oferi copilului diferite ocazii de a cunoaste locuri noi. Incurajeaza-i talentele si interesele.

Copilul trebuie dus la muzee, la teatru de papusi si trebuie ajutat sa construiasca tot felul de obiecte simple, din diferite materiale. El trebuie stimulat sa descopere bucuria de a invata, inainte de a incepe scoala.
La 6 ani, ii place sa ia decizii pe masura lui, sa-si asume responsabilitatea pentru unele treburi mici ale casei, sa intrebe neincetat: "de ce?", "unde?", "cum?", "cand?" si "ce?". Copilul isi redefineste – in permanenta – ideea de spatiu, forma, timp, numere si culori. Incepe sa inteleaga diferenta dintre accidental si intentionat si diferentele de opinii. Isi poate concentra atentia pentru cel mult 15 minute.

Copilul pune multe intrebari despre univers, despre facerea lumii, compozitia cerului, a soarelui a lunii, despre viata si despre moarte. Un raspuns simplu, care sa-l multumeasca si pe care sa-l poate intelege, nu este intotdeauna usor. Nu-i "fabrica" raspunsuri, consultati impreuna carti, daca nu stii, consulta cati de la biblioteca.
La aceasta varsta, copilul tebuie sa numere zece sau mai multe obiecte, sa numeasca cel putin patru culori, sa inteleaga conceptul de timp, sa folosesca lucrurile uzuale din casa (alimente, bani, frigiderul, telefonul).

Prescolarul supradotat

Copiii supradotati gandesc in buna parte prin gruparea cunostintelor, adica organizarea si asocierea informatiei noi cu cele dezvoltate anterior si pastrate in memorie. Ei au o capacitate neobisnuita de a sesiza tot felul de legaturi si modele din experienta zilnica.

Abilitati care apar mult mai devreme la copilul supradotat, fata de cel normal:

  • Dezvoltarea precoce si extensiva a limbajului.
  • Curiozitatea.
  • Invatarea rapida si cu placere.
  • Memorie extraordinara.
  • Gandirea abstracta si capacitatea de a rezolva probleme. Mentinerea prelungita a atentiei.
  • Hiperactivitatea: doarme putin si are nevoie de multa atentie, cand este treaz.
  • Imaginatie vie.
  • Reactie intensa la zgomot, durere sau suparare.
  • Dezvoltare deosebita a simtului umorului.
  • Sensibilitate si mila.

Copiii supradotati sunt complecsi emotional; ei se manifeste cu o mare intensitate in aspectele vietii. Cu cat un copil este mai stralucit, cu atat are o mai mare complexitate emotionala, dar – in acelasi timp – este si mult mai vulnerabil si are multa nevoie de protectie.
Cand un copil dintr-o familie este supradotat, sunt sanse mari ca altii din familie sa fie la fel.

Sugestii:

  1. Citeste-i cu voce tare, chiar dupa ce invata sa citeasca.
  2. Vorbeste-i si asculta-l cu respect si consideratie: un copil supradotat se revolta deseori impotriva autoritatii parintilor.
  3. Nu-i spune: "Fa cum ti-am spus eu!", explica-i de ce ii ceri ceva.
  4. Ajuta-l sa descopere ce-l intereseaza: arat-i ce te intereseaza pe tine.
  5. Incurajeaza-l sa invete multe lucruri, din cat mai multe domenii: muzica, arta, natura si sport pe langa programa scolara.
  6. Cere ajutorul rudelor si a prietenilor, pentru a-i oferi o stimulare aditionala si diferita. Include si sprijinul bunicilor - cati au supravietuit saraciei si neglijarii sociale. Copiii invata, mai intai, de la parinti si cei apropiati.
  7. Du copilul la un pedagog cu experienta, pentru a fi evaluat inca de la varsta de trei ani: pentru a se dezvolta cat mai bine, copii supradotati au nevoie de o ingrijire si un stil de invatatura deferite de ale celorlalti.
  8. Inscrie-l devreme la gradinita, la scoala sau la clase speciale unde sunt incurajate independenta si creativitatea. Aceasta ajuta la accelerarea dezvoltarii sale. Un copil de 5 ani, cu mintea unuia de 8 ani, nu se simte bine printre copii obisnuiti, de varsta lui. El are nevoie de colegi avansati intelectual.
Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro