Cont personal

Comportamente isterice la copii!

autor: Psiholog clinician Iulia Pantazi

 
Similare
Sportul reprezintă una dintre cele mai bune şcoli ale vieţii în care învăţăm să ne...
 
Tensiunea arteriala reprezinta presiunea cu care sangele circula prin vasele de sange. Valorile...
 
Orice parinte stie ca nu e deloc usor sa-i inveti pe copii bunele maniere. Dar cu siguranta...
 
La nastere, mintea unui copil este ca o carte nescrisa, cu pagini albe. Peste 20 de ani va fi...
 
Pentru copii, vestimentatia reprezinta o modalitate excelenta de a-si exprima personalitatea,...
 
Taguri: comportamente  isterice  copii  comportamentului  comportament 
Viata noastra cotidiana abunda in tot felul de etichete pe care ni le aplicam noua insine sau unii altora, indiferent ca suntem grupuri sau indivizi. Aceste etichete, mai mult sau mai putin sofisticate, functie de abilitatea lingvistica a celui ce le utilizeaza, ne ajuta sa categorizam, sa grupam o suma de manifestari psihologice, intr-un format simplu, cu care ne este usor sa operam.
Ele descriu cu suficienta precizie, pentru nevoile vietii cotidiene, diverse clase de comportamente si tot ele ne ajuta sa prezicem un comportament viitor.

Ce inseamna ca cineva e "agresiv"?
Ironiile sale sunt o forma de agresivitate?
Dar autoironiile?
Agresivitatea se manifesta numai prin violenta fizica sau si prin violenta verbala?
Cineva care este violent in familie dar extrem de submisiv la serviciu, sau invers, cum este, de fapt?
Un copil care este violent verbal sau fizic cum este?
De ce este asa?

Explicatia unui comportament sau a unei clase de comportamente nu se afla in eticheta lor generala ci intr-o serie de factori interni si/sau externi care le produc. Acest lucru trebuie sa-l avem in vedere cand analizam si comportamentele copiilor acasa sau in alte medii.
O eticheta generala, indiferent ca este rezultatul unei observatii cotidiene sau a unui inventar de personalitate, poate sa prezica un comportament, nu sa il explice. Explicatia trebuie cautata in alta parte decat in eticheta lingvistica, anume in analiza functionala a comportamentului.

Un comportament este dezadaptativ atunci cand:

  • Impiedica procesul de asimilare a informatiilor;
  • Impiedica adaptarea sociala;
  • Interfereaza cu procesul terapeutic si implicit cu procesul de invatare;
  • Blocheaza dezvoltarea unor abilitati noi sau exersarea celor deja insusite intr-un stadiu primar;
  • Reprezinta un pericol atat pentru copil cat si pentru cei din jur;
Aceste tipuri de comportamente dezadaptative apar daca ne confruntam cu schimbarea activitatii favorite, este mai probabil sa asistam la o criza isterica sau cel putin de opozitie.

Declansatorii acestor comportamente pot fi:
  • Schimbarea mediului;
  • Schimbarea rutinei zilnice (schimbarea unui traseu catre un loc cunoscut);
  • Schimbarea activitatii favorite;
  • Lipsa intelegerii nevoilor sau dorintelor de catre persoanle din jur;
  • Obtinerea atentiei si dragostei, ca urmare a manifestarilor isterice sau a comportamentului de negare sau opozitie.
  • Atragerea atentiei adultului prin aceste comportamente
In analiza comportamentului trebuie sa identificam 3 aspecte: tipul de comportament, antencedentul ce a dus la acest tip de comportament si consecintele comportamentului.

Vom lua cateva exemple:
1. Agresivitatea - lovirea altei persoane pentru a evada din cererea efectuata

Schimbari la nivelul Antecedentului?
  • Reduceti dorinta de a evada prin oferirea pauzelor frecvente
  • Faceti sarcinile mai "distractive"
  • Modificati programa in functie de nivelul copilului
Schimbari la nivelul Consecintelor?
  • Nu permitem evadarea pana la indeplinirea cererii
Comportamente adecvate?
  • Invatati copilul o modalitate mai adecvata de a protesta. Ex:  "Vreau sa fiu singur acum"
2. Obtinerea atentiei - copilul tipa pana vine profesorul sa-i acorde atentie

Antecedente?
  • Modificarea mediului pentru a diminua cautarea atentiei la oferirea atentiei pozitive pe parcursul zilei pentru comportamentele adecvate    
Consecinte?
  • Ignorare planificata (profesorul ignora tipatul copilului)
Comportamante substitutive?
  • Invatati copilul alte modalitati de a obtine atentiaà sa ridice mana, "imi permiteti?"
3. Obtinerea de recompense - Andrei se arunca pe jos pentru a obtine bomboane

Antecedente?
  • Folosirea memento-urilor verbale: atunci cand Andrei  POATE castiga o bomboana altfel decat prin a spune "Nu". Invatati copilul alte modalitati de a cere.
  • Invatarea altor abilitati precum "a astepta"
Consecinte?
  • Bomboanele nu trebuie oferite in urma unei crize
Comportamante substitutive?
  • Invatati copilul alte modalitati de a solicita bomboane
3 pasi pentru modificarea comportamentului
  • Prevenirea comportamentului: folositi strategii proactive de prevenire a aparitiei comportamentelor dificile
  • Invatati comportamente noi: Invatati comportamente echivalente functional pentru inlocuirea comportamentelor dificile
  • Furnizarea consecintelor pentru diminuarea frecventei comportamentului dificil: Folositi strategii  reactive ce corespund functiei comportamentului
Tehnici de redirectionare

Atentionarea Verbala
  • O atentionare verbala este un raspuns verbal riguros si este acordata pentru a indica faptul ca acel comportament este inacceptabil.
  • Ex: a spune unui elev "mainile jos" cand sunt pe cale sa loveasca pe cineva
  • Atentionarile verbale ar trebui sa fie scurte si directe

2 tipuri de time-out:
  1. De excludere: copilul este dus intr-o camera de  "time out" sau intr-o zona bine delimitate. Scoaterea completa din mediu nu este recomandata.
  2. De ne-excludere: copilului I se permite sa ramana in mediu, intr-o zona special destinata, dar nu i se permite accesul la nici un intaritor
Recomandari de reusita
  1. Alegeti un singur comportament tinta si identificati cu precizie intaririle sale.
  2. Fiti constienti ca inainte de scaderea comportamentului lucrurile merg mai mult prost decat bine.
  3. Fiti atenti la intaririle negative la care recurge copilul.
  4. Aplicati extinctia in mod consecvent sau repetat.
  5. Identificati comportamentele alternative si intaririle lor.
  6. Puneti comportamentele pe care vreti sa le feriti de extinctie sub semnul unor intariri nesituationale.
PROBLEME DE ATENTIE
  • Acest tip de probleme sunt considerate  a  fi motivul principal pentru esecul individului in a se dezvolta normal.
  • Prezenta unui aparent deficit senzorial este una din primele indicatii ca dezvoltarea unui copil nu se desfasoara normal.

Iulia Pantazi
Pshiholog principal clinician








PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro