Cont personal

Succesul sau insuccesul şcolar

autor: Anabela Hani

 
Similare
Identitatea reprezintă conştiinţa imaginii de sine a individului, aşa cum este percepută...
 
Iubirea este unul dintre cele mai personale sentimente ale omului, fiecare având propriul...
 
Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un...
 
La nastere, mintea unui copil este ca o carte nescrisa, cu pagini albe. Peste 20 de ani va fi...
 
Odata cu inceperea scolii, multi parinti sunt tentati sa suplimenteze ratia zilnica a scolarului...
 
Taguri: dezvoltarea  viata  factori  examen  scolar 

Pentru cei care urmează un ciclu lung de şcolarizare, intrarea la liceu constituie un nou început. Acesta este cu atât mai important cu cât coincide cu momentul în care orientarea profesională începe să se contureze, determinând tipul de pregătire viitoare, chiar dacă eventualele schimbări de direcţie sunt încă posibile în acest stadiu.

Trecerea de la ciclul gimnazial la cel liceal este marcată de examenul de capacitate, a cărui importanţă provoacă o tensiune cu atât mai accentuată cu cât survine într-o perioadă în care dezvoltarea potenţialul afectiv, relaţional este diametral opus necesităţii de restrângere a domeniului de interes la un învăţământ intelectual intensiv, ţinta fiind absolvirea examenului de bacalaureat. Numeroşi sunt adolescenţii care subliniază aspectul aparent derizoriu, dar obligatoriu al acestei ţinte: "Ia-ţi mai întâi bacalaureatul" - genul de îndemn pe care tinerii îl acceptă adesea cu greu.

Liceul

Liceul este poate mai important decât am crede, fiindcă adolescentul aşteaptă de la el nu doar o pregătire pentru viaţa profesională ci şi o posibilitate de dezvoltare pentru întreaga sa viaţă şi pentru ansamblul personalităţii sale. Dovada este însuşi interesul pe care adolescenţii îl poartă activităţilor organizate în cadrul şcolar, precum sportul, cluburile, cercurile.

Factorii care afecteaza situatia scolara

Fără a neglija cele petrecute în cursul copilăriei, se pot identifica două serii de factori ce afectează întreaga situaţie şcolară, atât în cursul gimnaziului cât şi al liceului: cei aflaţi în relaţie cu inteligenţa şi cei legaţi de dezvoltarea afectivă.
Prima serie de factori constă în capacitatea de adaptare la noile situaţii, facultatea de stocare şi de memorare a diverselor tipuri de cunoştinţe şi capacitatea de abstractizare, care în această perioadă este indispensabilă pentru succesul şcolar.
   
A doua serie de factori constă în dezvoltarea afectivă şi consecinţele sale asupra situaţiei şcolare. Transformarea potenţialului afectiv şi relaţional în cursul adolescenţei afectează situaţia şcolară prin noile puncte de interes suscitate şi prin dorinţa de autonomie şi independenţă specifică vârstei. Pe de o parte, noile interese determinate de adolescenţă şi de apariţia impulsurilor sexuale pot facilitata dezvoltarea unui mecanism de sublimare, adică de deplasare pe terenul cultural şi intelectual al respectivei energii, iar pe de altă parte, conflictele afective sau relaţionale prea intense pot afecta efortul şcolar, care poate deveni punctul focal şi tema centrală a opoziţiei faţă de mediul familial. 

Comentarii
Nu exista niciun comentariu adaugat inca.
Fii tu primul care comenteaza acest articol.
PRINT

Ultimele postari

Intra in lacafenea.ro